Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Lagos mm.

5. Norra Spanien - PortugalSkapad av Eva Börjesson tis, september 06, 2011 21:50

Hej på Er alla

Vi lämnade Cascais som verkligen har varit ett mysigt ställe och som tydligen håller bra väder i jämförelse med orter omkring här. Vidare i alla fall till SESIMBRA ca 30 distans där vi angjorde i en i en liten mysig fiskehamn, tyvärr kom ägaren till båtplatsen hem så vi fick pengarna tillbaka och skägget i brevlådan och sedan var det bara att åk, om vi inte ville angöra vid en betongbrygga med 3-4 meters tidvatten!!! Vi beslutade att svaja så det blev riktigt mysigt till slut med ett kvällsdopp och middag i månskenet.

Dagen efter bar det iväg och vinden kommer på em som vanligt och då med besked, vi har haft tur som kan segla slör. Vissa vågor får vi rejäla påskjut av så då stiger knop mätaren, vi har åkt så korta distans så då kan vi segla tidigare trots att vinden inte är så kraftig då ca 4-5 sm. Till SINES var det ca 27 distans och dit kom vi i ca 18.00 tiden på kvällen, jag Susanne och Birgitta gick direkt till stranden och tod ett kvällsdopp, jätteskönt. Men när solen gått ned blev det väldigt kallt på en gång så vi fick tugga på av vår sandwich vi köpte på stranden.

På morgonen efter gick vi upp 06, hjäsp, men det går faktiskt bra när jag väl kommit ut med Petter och fått i mig lite frukost ute på däck. Vi skulle segla 80 distans på dagen till LAGOS, så därför upp i ottan. I början var det motor som vanligt och sen blev det det större förseglet och på slutet när vi rundade Portugals södra udde kom den kraftigare vinden på 12 sm, vi revade till ett mindre segel till Anders förtret när andra segelbåter seglade förbi. Här i Lagos är det ca 27 gr varmt och 23 i havet riktigt gött och varma kvällar, men det är vi värda när vi haft lite otur med vädret tidigare. Stranden här är lång och härlig att promenera efter, endast två ställen med solstolar för övrigt har alla med sig egna parasoll och låg på sina egna handdukar och endast några restauranger en bit ovanför stranden, så beachen är som typ Årsundas Riviera men lite längre ;). Däremot är det mer liv och rörelse vid hamnen och alla hotellen och restaurangerna, trevliga människor och god mat så vad kan vi klaga på.

På lördag kommer min dotter Jeanette ned och hälsar på, häääärligt det ska bli så roooligt:)