Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Kiel - Cuxhafen

2. Danmark - TysklandSkapad av Eva Börjesson sön, juli 10, 2011 10:09

Hej på Er alla 2011-07-07

Ja nu har vi kommit till Cuxhafen som ligger i utloppet av Elbe där vi får tänka på tidvatten. Idag när vi lämnade båten hade vattnet sjunkit så vi såg lite lera vid betongpelarna bredvid vår brygga som är en flytbrygga tack och lov, vilket betyder att vi inte behöver ändra på tamparna utan det är samma förhållanden mellan båten och bryggan. När vi tågade hemåt mot båten hade vattnet stigit ca två meter, i morrn när vi drar får vi extra påskjut om vi åker när vattnet är högt, igår stod knopmätaren på 10 så det är inte dumt.

I alla fall så blev vi kvar i Gedser tre nätter på grund av dåligt väder, men sedan bar det av till Heinikelhafen med fina segelvindar trots mulet väder och dimma. Trots vädret fick staden en väldig mysfaktor, jag tog mig en långpromenad med Petter och kollade in de fins speciella husen ute på udden som hade en lång fin sandstrand på andra sidan. På kvällen gick Göran och jag och käkade på en liten mysig restaurang med vita putsade väggar och mörkt trä samt kraftiga stockar i taket, när vi sedan fick in maten så var den god också :). Dom Tyska människor vi träffat är hur trevliga som helst och hejar glatt, priserna är betydligt bättre än i Danmark och de tackar vi för.

Ja sen bar det av till Kielkanalen, vi stannade för natten precis före slussen. Det blir bra tänkte vi så vi kan kolla in slussningen som ska vara så speciell med hårda krav på skippern och the crew. Med tanke på att vi alla har slussat tidigare så bör vi väl ändå känna oss relativt lugna. Susanne var och kollade in slussen men tyvärr var det ej tillgängligt för obehöriga och det var inhägnat område, så vi blev inte så kloka på det. Göran och jag var och handlade istället och gick nog ett par km för att komma till affären och lyckades komma dit 10 minuter före stängning, en av personalen gav oss en polett så vi snabbt kunde hämta en kundvagn. Hm han ville nog ha kväller i tid, men glada blev vi som hann handla det viktigaste som bl.a det goda Tyska brödet.

Träffade en tjej i duschen som var från nederländerna och när jag började komma igång med min engelska kom vi fram till att hon minsann kunde svenska :), i alla fall skulle hon visa oss (Susanne och mig) om de Holländska kanalsystemet om stående mastruttan bl.a. Hon seglade på ett mysigt gammalt intjärat skepp som var 99 år gammalt, enkelt och trivsamt hade dom det med en besättning som gick i träskor trots deras höga ålder.

Hur som haver så var det lugnt i slussen dagen efter, personalen ropade upp att alla skulle betala först, så jag fick klättra upp för en tvär rostig slusstege och springa upp till slussvakten några trappor upp och betala. Det var ingen stress där uppe utan en humoristisk och trevlig man.