Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Birgitta har gått ur tiden

BirgittaSkapad av Susanne Gustafsson tis, juni 11, 2013 16:13

Rallybruden som blev Medelhavsseglare,

har stilla insomnat efter en tids sjukdom. Vi känner stor sorg och saknad, men unnar henne vilan.

Almerimar, Adalusien, Spanien den 3 juni 2013

ANDERS
Susanne

Du var så god, du var så glad.
Du lämnar bara vackra minnen.

Så svår är ändå denna dag.
Så sorgna våra sinnen.

Men tack för allt vad du oss skänkt.
Vi vet du alltid på oss tänkt.

Tack för våra lyckliga år tillsammans!

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post118

Hemma på Rut igen!

6. Södra SpanienSkapad av Susanne Gustafsson lör, mars 31, 2012 20:27

Mamma Birgitta o pappa Anders är tillbaka på Rut igen - äntligen hemma! De meddelar att hon är dammig men vid god vigör - allt verkar funka som de ska. En båtgranne - Lasse - har skaffat lägenhet precis bredvid båten (deras och Rut) och en annan - Eric - har helt uppenbart inte flyttat till Gibraltar för att starta båtfirma ännu, men har fikat på Rut idag! Annars verkar allt vara som det ska med dom åxå. :)

Härligt att de är framme. För mig kommer minnena tillbaka. Almerimar har börjat kännas lite som "home away from home". Farsan skulle gå o handla frukost på Mercadona. Sen skulle dom ut o käka. 100 spänn säger att dom går till irländarn! Underbara Almerimar. Längtar dit jag med.

Hadegott mina vänner!

• Kommentarer(4)//www.rutco.se/#post117

Hon e säker gamla Citran...

Övrigt/MiscSkapad av Susanne Gustafsson tor, mars 29, 2012 19:54

Ja vad säger säger man....

Först kom dom till Heiligenhafen i norra Tyskland, bara direkt på kusten (vi låg i hamnen när vi seglade söderut). Då gick vattenpumpen sönder - allt vatten rann ur på nolltid. Bara farsans snabba agerande - direkt in på en mack o hällde i kanna på kanna med vatten för att kyla motorn - gjorde att de räddade Citran från ett totalhaveri. Det blev en extra natt på hotell - som enligt uppgift var helt underbart. Ska man bli kvar någånstas så tycker ju iaf jag att man gör ett bra val om man väljer mitt favvoställe - Heiligenhafen! Tur i oturen!

Resan fortsatte i rasande fart dagen efter (eller två då...) och hela Tyskland lades bakom dom. De övernattade utanför Strasbourg.

Upp igen o vidare idag - o alldeles nyss ringde farsan från ett hotell o berättade att de måst stanna i Monpellier - för Citran e trasig..... El-fel den här gången. Kanske lämplig modell att ha problem med på just den marken iaf. Vive la France! Hrm.. eller ja... delvis iaf.

Vi får se hur lång tid det här tar då. Snopet var det iaf eftersom de hade räknat med att klara av ett par timmar till idag och komma fram till båten imorrn. Bara att simma lugnt ett tag.

Jag kan avslutelsevis vïdarebefordra farsans lilla konstaterande angående problemet: "Fläkten funkade inte - o det var ju jobbigt idag när det var så varmt...." Buuu! Taskigt! Bara som i förbifarten så där! Jag säger då det. ;)

Vi höres snart igen!
Hadebra,

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post116

Nu har de åkt!!!

Övrigt/MiscSkapad av Susanne Gustafsson sön, mars 25, 2012 10:39

Hej igen där ute!

Efter en lång övervintring i kalla Sverige så var det nu dax. Pappa Anders & Mamma Birgitta packade Citran och åkte precis ifrån Rågångsvägen med kosan inställd på Almerimar - södra Spaniens kust.

Vi fällde några tårar, kramades och vinkade hejdå. M&P i bilen o jag o Petter kvar på trappan, typ. Det kommer att bli lite tomt. Vi har ju levt riktigt nära uppe på varandra i snart ett år nu.

Jag hör av mej senare,
kram!

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post115

Hemma i Gävle!

Övrigt/MiscSkapad av Susanne Gustafsson tor, december 01, 2011 21:41

Hej på er!

Vi är hemma i Gävle för en snabbvisit! Så hojta till så ses vi! :)))))

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post114

Extreme Sailing Series i Almería

6. Södra SpanienSkapad av Susanne Gustafsson sön, oktober 16, 2011 20:08
Idag har vi kollat på katamaran-seglingar!! http://www.extremesailingseries.com/ är i Almería! New Zealand, Alinghi o Luna Rossa m,fl. ... :)))) Sjutton va dom går! Det blåste ingenting o ändå flög dom fram. Häftigt! En riktigt kul dag.
OK... vi får se om jag lyckas få upp ngn bild senare. Nu vill det då inte... Hadebra! --S.

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post111

Den berömda apmössan

6. Södra SpanienSkapad av Susanne Gustafsson mån, oktober 10, 2011 12:46

Några bilder ...

Detta händer när du försöker ta en närbild på en Gibraltarapa.

Europa Point - här blir Atlanten till Medelhavet!

• Kommentarer(1)//www.rutco.se/#post110

Mea culpa!

6. Södra SpanienSkapad av Susanne Gustafsson mån, oktober 10, 2011 12:37

My bad!

Det beror på mig att inte morsans bloggar kommit ut förr än nu! Hon skriver på hela tiden hon! Bara jag som e dålig på att publicera dom... *smisk smisk* Mera kommer nu när jag lämnar tillbaka usbminnet - I know!

Dålig uppkoppling här - så jag jobbar vidare på bilder!

Höres!

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post109

Lagos e najs!

5. Norra Spanien - PortugalSkapad av Susanne Gustafsson fre, september 09, 2011 11:14

Magen och jag är bättre vänner idag. ;-) Har blivit lite kär i Lagos - ja staden alltså! :-) Så jäkla bra och fint! Igår hittade jag på centrum åxå.......! Vi blir kvar en vecka - vilket blir tills på måndag. Najs! :))))

Jag har varit dålig på att skriva på ett tag och jag kan inte riktigt säga vad det beror på. Men det har hänt så mycket o jag har valt att uppleva istället för att dokumentera. Det tar förvånansvärt mycket tid att hålla igång en hemsida. Tid som jag använt till att - ja - uppleva! :)) Men jag har inte glömt er! Jag har tagit en massa bilder som jag kommer att lägga ut vid tillfälle. Men nu ska jag ut o göra stan! :)))

Vi höres mina vänner!

• Kommentarer(2)//www.rutco.se/#post97

Cascais

5. Norra Spanien - PortugalSkapad av Susanne Gustafsson ons, augusti 31, 2011 12:55

I Cascais på Portugals riviera! Dyrt som fan! :))) Såååå god mat o goda viner! Kan man ha det bättre? Tja... skulle vara vädret då. Idag blev det lite molnigt. Men igår var det sol o varmt o gott. Köpte mig en ny sommarklänning! Och portvin. Mums med mörk choklad! Är förresten rätt säker på att jag såg Orlando Bloom på en båt modell skitstor när vi kom. Han o hans modellande fru. Det ni! :)))

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post93

Delfiner!!

5. Norra Spanien - PortugalSkapad av Susanne Gustafsson fre, augusti 26, 2011 09:10

När vi fick delfinbesök utanför Portugals kust hann jag äntligen filma det! Totalt kaos i början när jag springer omkring med kameran - men det tar sig! :)))

• Kommentarer(3)//www.rutco.se/#post92

Framme i La Curuna

5. Norra Spanien - PortugalSkapad av Susanne Gustafsson tor, augusti 18, 2011 04:49
4:30

Ankarwhisky! Godnatt!

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post91

Brest i sol!

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson mån, augusti 15, 2011 13:31

Hej hej!

Nu ligger vi i Brest och tänker korsa Biscaya! Vi kom hit igår och går i kväll med högvattnet klockan 18. Det blev svårt att bunkra mat för butikerna har stängt på måndagar... Men vi har reservkonserver sen förut och mat i kyl o skafferi som i kombination med mat Eva och Göran hittade på en saluhall kommer att räcka gott i alla fall.

Såååå... nu blir det Biscaya! Det ser ut att bli VÄLDIGT stilla - vilket är OK - men som innebär motorgång en hel del av vägen. Men vi tänker att hellre för lite vind än för mycket. UGRIB säger att det blir lugnt väder hela tiden fram till tordagkväll. Lite stark vind kommer då in till La Coruña i Spanien - som vi siktar på. Därför sticker vi idag och inte imorgon - mer marginal. Vi räknar på tre dygn - men för motor kortare. Vi kör på en motor i taget - vilket ger oss en marschfart på 6 knop i god sjö, och som betyder att vi har diesel för motorgång i minst en vecka.

Först ska det bli motvind i norra delen av bukten, men sista biten ser det ut att kunna bli nordliga vindar vilket lovar lite segling - om de är starkare än 2-3 m/s som de ka vara i början... :)

Vi seglar tandem med våra norsk-danska vänner Dag och Lotte i norskflaggade och egenritade 49 fots Modus Vivandi - kallad Modus. Vi träffades i Cherbour och har hängt ihop sen dess. De är på väg till Kanarieöarna för vidare transport jorden runt! Kul med sällskap över bukten.

Idag träffade vi en jättetrevlig kanadensare som ska segla till Sverige. De kom från Montreal - vilken fördel! Engelska OCH franska som modermål!

Höres från Spanien!

• Kommentarer(3)//www.rutco.se/#post90

Bilderna up to date!

Övrigt/MiscSkapad av Susanne Gustafsson tis, augusti 09, 2011 20:14

Tja!

Nu är alla bilder fram i nutid utlagda i galleriet.

• Kommentarer(4)//www.rutco.se/#post89

Voj voj...

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson tis, augusti 09, 2011 01:26

har ni sett den där montern på båtmässan? den där med fyrar från franska västkusten? lustigt att det alltid är sjo som slår upp över själva fyren... och som gärna snurrar... jag ska dit. känns nervöst o osäkert. så vi åker inte imorrn, även fast västanvinden, klockan 6 i morrn bitti, ska vrida mot NV o lugna ner sig till 7 m/s istället för 10. vi väntar och tar Alderney Race i stilla o lugn sjö o vind. Det räcker med medström på 10 knop... Det blir tillräckligt med äventyr för den dagen. Voj voj... Ni vet väl - det SKA vara lite äventyr varje dag!

Idag fick Petter påfyllning av rabiesvaccin. Jag passade på när vi iaf låg inblåsta i en tillräckligt stor stad - med otroligt serviceinriktad personal i marinan - att fråga om veteriär möjligen fanns. o det gjorde det. runt hamnbassängerna bara. tjejjen i hamnkontoret ringde och frågade om "un appoinment" och jag fick veta att det bara var att komma förbi mellan 13.30 och 15. Så det gjorde vi. De har DROP-IN hos veterinären här!! Bara att komma förbi och sätta sig i väntrummet! Och priset! Chock! En rabiesvaccinering, inskriven i passet, en hälsokontroll av allmäntillståndet, koll i öronen eftersom han hade inflammation i Holland o fick medicin av en apotekare, klipp av klor och till slut ett avmaskningspiller. Gissa hur mycket.....?? ....................................... 45Euro!! typ drygt 400 spänn! jisses. jag tror aldrig jag har kommit ifrån en veterinär utan att ha betalat minst en tusenlapp! Voj voj...!

Och tungt o jobbigt beslut av familjen Börjesson idag... Deras goa labbetjej Tina har mått dåligt en tid och fick somna in idag. tufft. Gonatt tjejjen! *kliar bakom örat*