Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

La Coruna mm

5. Norra Spanien - PortugalSkapad av Eva Börjesson tor, september 01, 2011 19:17

Hej igen 2011-09-01

Ja nu är vi framme i LA CORUNA och ett nytt land Spanien efter 360 distans över Biscaya, vi kom fram i 04 tiden på morgonen tillsammans med en massa fiskebåtar. Vi firade överfarten med en rejäl wiskey som jag bjöd på och som jag lovat efter att vi alla tillsammans fixat den ökända överfarten. Det var en god fin wiskey som jag fått av sonen vid avresan, så nu är den slut Jimmy men flaskan är kvar :)

Vilken stad vi kom till, med så otroligt mycket liv och rörelse och alla hade tydligen samma middagstider som vi, alltså ca 22-23 tiden. Det var helt knökfullt vid alla restauranger vid den tiden, självklart köpte vi paella som var mycket gott. Vi lade oss i mitten av staden men tyvärr stannade norrmannen kvar i yttre hamnen.

Efter några dagar så stack vi vidare till CAMARINAR 47 distans det var en liten fiskeby, precis så där mysig som man tänkt sig. Priset var billigt i gästhamnen och vi käkade ute på kvällen då Göran fick sin berömda pate med rostade brödskivor kanske inte riktigt vad han tänkt sig som fiskrätt men det är liksom en del av nöjet när man inte vet vad man får. Ett litet ställe så finns det inte alltid menyer på engelska och det är ju de som är tjusningen. En musselodling fanns precis bredvid båten i hamnen.

PORTOSIN 44 distans var också ett litet ställe men något större änn förra, här fanns det en fin sandstrand att promenera efter som på så många andra ställen efter kusten, men här var det betydligt dyrare hamnavgift av någon anledning. Staden var något skamfilad med tanke på husen, men det har ju också sin charm.

Vidare till BAYONA 35 distans som verkligen var en båtstad med en fin infart med en stor borg och fin natur och rundade den för att köra in i en stor marina med trevlig personal som fixade internet så sent på kvällen. Gick en promenad på morgonen när staden nyss vaknat, här var det power walking som gällde och löpning trots så tidigt på morgonen, ja kanske 08 tiden.

Då var det dags för Portugal till PORTO/ LEIXÖES ca 65 distans, här var det norrmännens mecka vi såg bara norska flaggor. Staden var sliten i centrum med en del fattiga kvarter, vissa hus byggdes med färggranna kakelplattor och det är Morerna som bygger så. Jag gillar när det är enkelt och här var det så, vi käkade på ett ställe som vi fick hur mycket mat som helst och hur billigt som helst ca 35-40 kr med en stor tallrik goda revbensspjäll. Portugals kust består mycket av sandstränder i all oändlighet och hotell med jämna mellanrum. Tyvärr är det mest motor som gäller då vinden är emot som vanligt, vågorna kan bli rejält sora och runda. De gäller att tugga Calma när dyningarna kommer och ingen vind. Är inblåsta en dag men sen vidare.

AVEIRO ca 35 distans som har en liten insjö av havet, så där passade vi på att stanna och svaja över natten så vi kunde ta oss ett dopp i de varma(hm) vattnet. Tog gummibåten in till staden som såg väldigt Marokansk ut, för där är det ju vanligt med färggranna kakelplattor på husen. Otroligt varmt i staden.

Vi åker vidare till FIGUEIRA DA FOZ, 35 distans. Seglade slörsegling i ca 8 sekundmeter NV skönt ,tyst och billigt utan motor. Vinden ökade på slutet och vågorna stiger genast i sin storlek ca 4meter, men ingen anledning till oro än :). Här tog poliserna emot oss som vi skulle klarera in till, trevliga dom också och med humor, sedan var det vidare till gästhamnen för att få en plats i hamnen. Käkade på kvällen med en blåsorkester som underhållning. På morgonen gick Göran på toa och glömde kortet till grinden, han ville inte väcka mig så han klättrade runt en grind med fler meter ned till en stenig havsbotten. Nu gick det bra men jag tror inte 60 åriga karlar ska hålla på med sånt, men han är nog allt bra ungdomlig då kanske ;).

Vidare till NAZARE´ under den härfärden har sandstränderna bytts ut mer mot klippor på vissa ställen. Har hela tiden varit vacker natur att lägga ögonen på efter hela Portugls kust. Men det var även en stor sandstrand här med värsta handelsgatan intill och med ljudet från de slående vågorna. Här låg vi i en privat marina som var väldigt trevlig, badade och hade det skönt och käkade senare på marinan. Jag och Göran gick efter maten för att försöka få tag i en affär att handla i till nästa överfart men misslyckades allt var stängt. Hittade en mack med service men inte riktigt vad vi tänkt oss. Det blev söta kakor och nötter till morgondagen.

Vi hittade lite mat i kylen ändå så vi överlevde de 70 distans som vi seglade till nästa ställe CASCAIS utanför LISSABON. Vi ligger nu i en fin och dyr marina med en fantastiskt trevlig personal här är det verkligen seglarnas mecka med all tänkbar service. Dom mastade på en volvo ocean race båt här med namnet Adis Abeba, det blir start i november med dessa båtar även en Eriksson båt ska starta. Staden här är så mysig med små gränder och restauranger. Jag har varit och badat i havet idag ca 22 grader och solat, jätteskönt. Nu har jag suttit och skrivit på datorn ute på RUTS däck i väntan på att Birgitta ska komma så vi kan blogga som hon har väntat på länge. Dom är och äter Indisk mat och jag har ätit chicken greek mycket gott i samband med havsbadet :)Måste också berätta vilken härlig butik jag handlade i igår, Anders rekomenderade mig att fråga om de skjutsade hem mina varor och det gjorde jag och butiksägaren var villig till detta men tyvärr efter 20.30 då han var ensam i butiken. Jag handlade över disk både färsk korv, hemgjorda köttbullar och choritzo, sen var det också ost som han rekommenderade som tilltugg men kanske inte riktigt smakade som väntat, Allt var frächt färsk frukt och grönsaker, jättetrevligt i alla fall. Allt gick i min rygga så han hjälpte mig på med den och sen bar det iväg till båten.