Rutco.se - Rut & kompani - Start

Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Från Oostende till Boulonge

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson tis, augusti 02, 2011 21:50

Hello på er!

Vi fick en lugn natt (om än kort – sen natt o tidig morron) i Oostendes Mercator Marina. Väldens mysigaste personal i marinan! Vi ropade upp dem på VHFen o frågade om plats fanns – och de snackade ihop sig lite o hittade en perfekt plats åt oss. Efter en bro in, sen en sluss, sen en bro o sist en bro till… (nått vi fått lära oss efter kanalerna i Holland – no sweat! – Göta Kanal gå å dränk dig!) Vår plats låg mitt i stan! JÄTTEfin o JÄTTEstor kyrka slussade vi förbi. Tänk Notre Dame. Slussvakten langade ner en karta med vår plats utritad på. En lina med en klämma i ändan på! Såå härligt! Och bra service! Dank u well / Merci beaucoup!

Belgien har en 36 sjömil lång kuststräcka förresten. Vi tog hälften igår o resten idag. Gästflaggan uppe i hela två halva dagar! :)))

Idag lyckades vi komma i väg i bra tid o fick många timmar med medströmt i tidvattnet så dagens etapp blev hela 75 distans - och ändå kom vi i hamn i bra tid. 10 timmar gav en snittfart på 7,5 knop! Delfinbesök flera gånger idag. De är mindre o svartare än jag trodde de skulle vara. (Tumlare?)

Vi lyckades klämma hela Dover Strait med trafiksepareringszoner och inshore-traffic-zoner på en dag o slipper oroa oss för det igen. Dover Strait är den smalaste och trafiktätaste delen av Engelska Kanalen. Det gick åxå som en dans förresten, precis som Kielkanalen och Nordsjön gjorde. Tre av de saker vi oroat oss mest för innan - och hört de värsta historierna om. Vi lyckas bara glida igenom... Undrar hur länge det håller? Iiih!

Underbart väder med badstrands-outfitterna på nästan hela dagen. Efter Cap Gris-Nez - googla det - kom lite gråare väder (kan man tänka) o lite mer kläder åkte på. Tyvärr (typ) var vinden i stort sett obefintlig o vi fick lov o tuffa motor hela vägen. Vi träffade inte på många fartyg på nära håll – mest utanför Calais – läs färjor… Jag kan ABSOLUT rekommendera REEDS NAUTICAL ALMANAC för er som ska åka samma väg som oss. Den är SKITbra att ha! Ger tips på bästa rutterna, waypoints, tänkvärdheter som e bra o veta, tidvattentabeller, liten ordbok för sjöfolk på 6 språk, kontaktinfo till marinor med m kartor, grundinfo om tidvatten o allt annat som behövs.

Vi åkte förbi Dunkerque åxå. Det såg faktiskt precis ut som de bilder jag sett på stränder med skyttevärn o sanddyner. Vattnet var fullt med vrak – både på gott djup och i vattenytan. Fast vi såg inget. Man måste åka ut bland sandbankarna o vi kände inte för det… :) Kolla på sjökort över området nånn gång.

Vi hade tänkt oss att gå till Calais men vi kom dit så tidigt så vi fortsatte 25 sjömil till. Och nu ligger vi i Boulonge. Galet tidvatten här! Delar av hamnen (andra sidan) är torrlagd nu. Skillnaden är 8,5 meter mellan högt o lågt. O det vänder alltså 4 gånger per dygn! Jisses. Fast det har inte varit några problem alls med tidvatten i hamnarna hittills. Alla har flytbryggor så man åker bara hiss upp o ner – bra framförallt under natten… ;)

Eva köpte baguette o räkor nya gästflaggan till ära!

Ikväll blir det tidig kväller känns det som… GÄÄÄÄSP! :))))))

Höres!

--S.

  • Kommentarer(3)//www.rutco.se/#post77