Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Bornholm - Gedser

2. Danmark - TysklandSkapad av Eva Börjesson fre, juli 01, 2011 23:37

Ja vi drar oss mer och mer ned åt kontinenten, just nu är vi inblåsta på Danmarks och skandinaviens sydligaste udde - Gedser. Ett trivsamt fiskeläger som vi ankrat upp i, med färjeläger till Tyskland som granne och en mysig danske restaurang som man först kom in i den väl inrökte puben. Vi måste ju naturligtvis beställa färske wienebröd och en nybakad rågbrödslimpatill frukosten, Susanne hämtade före 07 på morgonen :). Göran och jag blev så sugna av den goda lukten att vi började dagen med kaffe och wienebröd, och lurade tydligen resten av besättningen till dåliga frukostvanor.

Just nu har vi inget internet när jag skriver, så jag klistrar in från word pad till bloggen när vi väl får tag i ett sådana "finesser". Vi har haft både tuffa och fina seglingar sedan Kalmar och vatten temperaturen har ändrats hela tiden. Från 15 grader när vi lämnade Gävle och 8 grader kring Utklippan för att sedan stiga till 19 grader när vi närmade oss Bornholm som vi fick riktig medelhavsvärme precis som ni hade hemma :). Tyvärr har temperaturen sjunkit för oss, men det ska finnas ett högtryck så det kommer nog tillbaka.

Seglingen ut från Bornhlom passade vi på att trolling fiska, "så nu Lennart ska vi ta största laxarna". Hugg fick vi, snacka om att Anders blev trissad helt plötsligt blev Göran utan spö när det var dags för invevning ;), men det löste sig för vi fick 4 näbbgäddor och vi fick alla känna på att hova in dom. Kanske inte i klass med laxar men ändå färsk god fisk, märkligt var att ryggbenet i fisken var grön. Tydligen inget gift eftersom vi lever :). Vi tog det lugnt under färden och slappade i omgångar på nätet på däck, lyssnade på vattenskvalpet oooh slappnade av medan solen värmde oss.

Från början tänkte vi segla till Tejn men det var så fina vindar att vi fortsatte till Mön i Danmark och det betyder att vi fick en nattsegling som var hur perfekt som helst. Fina förliga vindar ingen sjö, solnedgång 21.40 och uppgång 04.30. Jag vilade ett par timmar från 02.30, vaknade av att jag var lite "kulen" men blev genast varm då solen hade kommit upp och strålade på däck. Natten var inte långtråkig då det hela tiden passerade fartyg som hade sitt fartygsstråk att följa. Vi kom väldigt nära ett fartyg men tack och lov gick det bra.

Konstigt hur det är med havets dragningskraft på oss, vi klarar oss uppenbarligen inte utan det, för Susanne tog färjan till Tyskland idag och när jag promenerar går jag ofta efter havet och stranden!!!!

Nu börjar det dukas mat här på bordet så det får räcka med min romanskrivning för denna dag. Vi trivs bra tillsammans med mycket skratt och när vi blir trött på varandra går vi och gömmer oss kölsvinet ;)