Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Almerimar

6. Södra SpanienSkapad av Eva Börjesson tis, oktober 18, 2011 11:35

Hej 2011-10-16

Ja som jag skrev sist så har RUT hittat sin vinter hamn, Almerimar. Ett bra val då det är varmt och skönt här hela året, givetvis lägre temperatur till vintern men ska vara helt godkänt. Här har vi nära till allt och det är lätt att bli bekant med människor, alla har koll på alla så att säga, nästan. Det är många som har bott här i båt eller lägenhet sedan flera år tillbaka, och en del är golfare då det finns fin golfbana här.

Vi har Skandinavisk afton här på torsdagar, då går vi och tar en öl och Tapas och träffar danskar och norrmän och andra svenskar. Dom har varit väldigt trevliga och roliga så bra att jag inte hörde när sonen Jimmy sms när han var på väg ned till mig, han tyckte att då om någon gång kan jag väl svara eftersom jag är så energisk annars att skicka sms så sent. Hur som haver så fungerade det med hämtningen på flygplatsen och vi kunde ses :)Mysigt när sonen kom ner, vi har badat och simmat vid den fina beachen och lånat cyklar av ett annat svenskt par och vi har promenerat en hel del. Jimmy hyrde vindsurfinbräda en dag och själv tog jag den mer enkla varianten och var åskådare.

En kväll gick Jimmy och jag och handlade färsk fisk och räkor, frächa grönsaker, melon mm och gick sedan till båten och vi gjorde tillsammans god mat av ingredienserna till resterande av besättningen på RUT. Gott blev det och trevligt hade vi. Supermarketen här i Almerimar har mycket fina råvaror så det går ingen nöd på oss och det är fullt med restauranger.

Sen blev det tomt när han nu har åkt hem, tur det finns böcker att koppla av med, speciellt på stranden är det så skönt att ligga och läsa. Försöker att simma ca en halvtimme när jag är på beachen, och jag lovar man blir inte kall trots att jag ligger i en bra stund tippar på minst 25 grader i vattnet fortfarande. Att gå och duscha är alltid trevligt för då träffar man nya bekanta, jag träffade en belgisk kvinna som heter Maria och vi har haft samma dusch tider så att säga.

Maria frågade om jag ville följa med till Los Millares där det gjorts arkeologiska utgrävningar som visar att det existerade människor där många år före Kristus. Bland annat en öppen grav med kranier och skelett var att beskåda och hur deras stenhus var bygda och de upptäckte också koppar där. Susanne hade andra planer men jag tackade ja till färden och resan var mycket trevlig då det var 4 bilar och en grupp på 12 personer från olika länder, det var belgier, portugiser, fransmän amerikanare och jag som var svensk. Vi hade en fantatisk dag med mycket skratt och en bilfärd som ibland var galen om jag säger så, jag och en belgisk man skojade lite att vi hade både handsvett och fotsvett efter den färden. Vi bilade uppe i bergen som var otroligt vackert och vi letade restauranger i två små spanska byar men ingen var godkänd men sen hittade vi ett spanskt ställe vid ett litet vattenfall som var jättemysigt. Vi såg apelsinträd, vinodlingar, mandelträd, olivträd och fikonträd under färden, de va inte illa. Mandel stannade vi efter vägen och plockade då de växte vilda. Det blev ca 2 timmars middag med livligt pratande människor och sen en fin biltur hem till ett av de belgiska parens lägenhet.

Susanne har fixat en hyrbil för ett halvår framöver och i den åkte vi alla idag till Almeria där det var en stor segeltävling med Catamaraner "EXTREME sailing series", nästa tävling går den 9-11 december i Singapore om ni är intresserade :) Vi hade en jättetrevlig dag med intressanta tävlingar som vi kunde titta från restaurangen som fanns precis intill tävlingsplatsen. Vädret är ju fint hela tiden så det behöver jag inte orda så mycket om :)