Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Bigitta från Frankrike till Spanien

4. FrankrikeSkapad av Birgitta Gustafsson mån, oktober 10, 2011 11:44

12/8

Hej igen!

När vi lämnade Trequier såg vi en svart hajfena som simmade bredvid oss ett tag - det var en mäktig upplevelse. Vädret är kanon 22 gr. varmt, alltså Svensk högsommar. Vi mår alla bra och Petter har problem med tjejer, nu blir det pasta lax och grönsaker och det obligatoriska vinet till som är rött och heter Pausdoc ett nytt spännande vin för oss.

Vi lämnade Brest i Frankrike för La Coruna i Spanien. Göran kom tillbaka i Brest där vi bunkrade vatten och mat och disel, så jag släppte iväg allihopa hoppas jag gjorde rätt få se hur mycket dom handlar. Skönt att allting funkar jättebra med båten.

Det har varit ett uppehåll i skrivandet beroende på att vi inte varit iland på två dagar och tre nätter. jiiiiipi jiiiipii vi har gått över Biscaya bukten!!! den är känd att vara JÄVLIG men den var jätte snäll. vi kunde laga mat och vi blev inte sjösjuka. Vi fick uppleva mycket. fick se valar som sprutade upp vatten som ur en fontän och delfiner som lekte bredvid båten. JÄTTEHÄFTIGT........... Man måste sova ibland också och det var skönt att sova när man hörde rösterna från övriga besättningen som pratade om månljus och stjärnhimmel.

TACK OCK HEJ LEVERPASTEJ ursäkta bruden är lite på lyset...haha!

BIRGITTA MED MANSKAP

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post100

Birgittas Treguir

4. FrankrikeSkapad av Birgitta Gustafsson mån, oktober 10, 2011 11:36

Torsdag 11/8 2011

Det har varit lite stiltje på skrivandet på grund av att vi har åkt mycket båt och jagat detta evinnerliga tidvatten. i går åkte vi 14 timmar för att komma fram till Trequier (uttala det den som kan, inte jag ialla fall)

Vi blev bekanta med en man från Norge och hans dam som kom från Danmark. vi seglade tillsammans med dom en bit och vi sammanstrålade igen på kvällen. Vi satt uppe till klockan två och skrattade och hade roligt. vi stack iväg klockan 11 men när vi kom ut på havet gick det så hög sjö så vi vände tillbaka och inväntar bättre väder. Det var lågvatten när vi åkte och det ser så kul ut när småbåtarna ligger på land, igår låg dom i vattnet. Allting är så märkligt i mina ögon jag blir alldeles yr av alltihopa.

Anders ville att han och jag skulle gå och käka lunch och fika. KUL! vi tittade i affärer och köpte lite bröd och goda knäckmuffins.

Eva har varit och handlat - ca 2 km från hamnen - och Susanne och Anders är nu på stan och rekar (ja ni hörde rätt Anders är ute och handlar och då blev det till spritbutik haha).

Annars är allting bra förutom dom hårda vindarna hoppas vi kommer iväg i morgon /BIRGITTA

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post99

Cherbourg mm

4. FrankrikeSkapad av Eva Börjesson tor, september 01, 2011 17:44

Hej på Er igen 2011-09-01

Ja nu var det länge sedan jag skrev, vi har seglat och gått för motor tyvärr mestadels då vindarna hela tiden ligger mot. Det är betydligt mer distans än man kan tänka sig att frakta sig till Medelhavet vi har gjort många distans men har fortfarande en del kvar innan vi svänger vänster förbi Algarve kusten så att säga. CHERBOURG är som också en mysig gammal stad med fina byggnader och mysiga gränder. Träffade förresten den trevlige Tysken som seglar Fortissimo i tvättstugan, vi stannar på samma marinor tydligen. Han tyckte vi kunde träffas och prata lite Fortissimo då vi också haft en sådan, och det lät ju trevligt. Hoppsan kom av mig i skrivande då det kom en dansk och pratade, men jag hade något svårt att höra vad han sa men pratade gjorde vi oh trevligt var det. Nästa ställe var 100 distans bort i mot och med strömmar. När strömmarna visar sin kraft blev havet plötsligt fylld med brytvågor på vissa ställen och en väldig krabb sjö, det kändes bra att vi inväntat bra väder innan vi stack. Detta uppstod i vattnen före innan vi passerade Aurdeny Gurnsey och Jersey de Engelska öarna som vi gärna angjort men kunde inte på grund av att vi har hund med oss och det är inte så populärt i England.

TREQUIR var ju också så himla mysigt ställe, nu börjar jag känna mig tjatig. Här fick jag lära mig koka hummer av en båtgranne, han hade köpt den levande i affären och sedan skar han den i bitar när jag såg på, kanske inte riktigt min melodi, men gott såg det ut när det var färdigt efter kokning i tryckkokaren. Han erbjöd sig att skjutsa mig till affären så jag slapp gå så det köpte jag och kunde passa på att handla allt med vikt i sig. Här blåste vi också inne en extra dag tillsammans med norrmannen med den danska frun. Nästa ställe 75 distans i mot och medströmmar.

LABERWRACHT kom vi till sen med sin oskyddadade betongbrygga som blev så högt ned att jag inte ville släppa muren på andra sidan. Inte lätt för alla barnfamiljer men jag var nog mer orolig än vad dom var. Vi såg förresten en hajfena när vi seglade ute på havet i diset, en stor mörk fena som körde ganska fort och höll sig uppe vid ytan med sin fena. Vilken tur att det inte var nå badväder. Nästa ställe bara 42 distans skönt hade bara medström dit, tack vare Susannes planering efter "bibeln".

BREST dit Göran ska ta sig och mönstra på, kul. Färden hit var jättefin med sol och fin natur som var kuperad med sin grönska. Väl framme väntade solen och värmen och Göran skönt att få lite sällskap från min egen familj. En natt låg vi över i väntan på at gå över Biscaya bukten. Göran och jag handlade upp oss till överfarten men var inte lätt att hitta en öppen butik då det var en storhelg i Frankrike så allt var stängt på måndagen. Gjorde ett försök att fråga ett par på stan om nåt var öppet, de var bra på engelska men efter en stund sa han åt sin hund "nu får de va bra" sen blev det svenska :) inte så vanligt att träffa nån svensk i Brest kanske. Hur som haver så handlade vi i en saluhall som var öppen, dyrt blev det men gott.

På måndag kväll stack vi tillsammans med norrmannen, fint väder men tyvärr ingen vind. Men det viktiga är att vi tar oss över bkten utan hårda kulingvindar och dedt gjorde vi. Till råga på allt hade vi sällskap av delfiner som lekte runt båten i omgångar och även valar som sprutade kaskader med vatten och de var så nära att jag var tvungen att sänka farten på båten för att inte störa dom. Vi turades om att köra i två timmars pass under 21/2 dygn det funkade hur bra som helst.

Eva :)

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post94

Brest i sol!

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson mån, augusti 15, 2011 13:31

Hej hej!

Nu ligger vi i Brest och tänker korsa Biscaya! Vi kom hit igår och går i kväll med högvattnet klockan 18. Det blev svårt att bunkra mat för butikerna har stängt på måndagar... Men vi har reservkonserver sen förut och mat i kyl o skafferi som i kombination med mat Eva och Göran hittade på en saluhall kommer att räcka gott i alla fall.

Såååå... nu blir det Biscaya! Det ser ut att bli VÄLDIGT stilla - vilket är OK - men som innebär motorgång en hel del av vägen. Men vi tänker att hellre för lite vind än för mycket. UGRIB säger att det blir lugnt väder hela tiden fram till tordagkväll. Lite stark vind kommer då in till La Coruña i Spanien - som vi siktar på. Därför sticker vi idag och inte imorgon - mer marginal. Vi räknar på tre dygn - men för motor kortare. Vi kör på en motor i taget - vilket ger oss en marschfart på 6 knop i god sjö, och som betyder att vi har diesel för motorgång i minst en vecka.

Först ska det bli motvind i norra delen av bukten, men sista biten ser det ut att kunna bli nordliga vindar vilket lovar lite segling - om de är starkare än 2-3 m/s som de ka vara i början... :)

Vi seglar tandem med våra norsk-danska vänner Dag och Lotte i norskflaggade och egenritade 49 fots Modus Vivandi - kallad Modus. Vi träffades i Cherbour och har hängt ihop sen dess. De är på väg till Kanarieöarna för vidare transport jorden runt! Kul med sällskap över bukten.

Idag träffade vi en jättetrevlig kanadensare som ska segla till Sverige. De kom från Montreal - vilken fördel! Engelska OCH franska som modermål!

Höres från Spanien!

• Kommentarer(3)//www.rutco.se/#post90

Voj voj...

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson tis, augusti 09, 2011 01:26

har ni sett den där montern på båtmässan? den där med fyrar från franska västkusten? lustigt att det alltid är sjo som slår upp över själva fyren... och som gärna snurrar... jag ska dit. känns nervöst o osäkert. så vi åker inte imorrn, även fast västanvinden, klockan 6 i morrn bitti, ska vrida mot NV o lugna ner sig till 7 m/s istället för 10. vi väntar och tar Alderney Race i stilla o lugn sjö o vind. Det räcker med medström på 10 knop... Det blir tillräckligt med äventyr för den dagen. Voj voj... Ni vet väl - det SKA vara lite äventyr varje dag!

Idag fick Petter påfyllning av rabiesvaccin. Jag passade på när vi iaf låg inblåsta i en tillräckligt stor stad - med otroligt serviceinriktad personal i marinan - att fråga om veteriär möjligen fanns. o det gjorde det. runt hamnbassängerna bara. tjejjen i hamnkontoret ringde och frågade om "un appoinment" och jag fick veta att det bara var att komma förbi mellan 13.30 och 15. Så det gjorde vi. De har DROP-IN hos veterinären här!! Bara att komma förbi och sätta sig i väntrummet! Och priset! Chock! En rabiesvaccinering, inskriven i passet, en hälsokontroll av allmäntillståndet, koll i öronen eftersom han hade inflammation i Holland o fick medicin av en apotekare, klipp av klor och till slut ett avmaskningspiller. Gissa hur mycket.....?? ....................................... 45Euro!! typ drygt 400 spänn! jisses. jag tror aldrig jag har kommit ifrån en veterinär utan att ha betalat minst en tusenlapp! Voj voj...!

Och tungt o jobbigt beslut av familjen Börjesson idag... Deras goa labbetjej Tina har mått dåligt en tid och fick somna in idag. tufft. Gonatt tjejjen! *kliar bakom örat*

gonatt vänner. gonatt.

• Kommentarer(3)//www.rutco.se/#post88

Birgitta - direkt från Cherbourg!

4. FrankrikeSkapad av Birgitta Gustafsson sön, augusti 07, 2011 18:06

HEJ MINA VÄNNER ALLA SOM JAG KÄNNER

Nu har det varit tyst ett tag på skrivarfronten vi har åkt så mycket och jagat tidvatten. Jag skrev att vi skulle äta musslor - dom gick att äta men tacka vet jag surströmming.

Anders är däckad han som aldrig blir dålig!!!!!!!! Susanne skurar båten och jagar visst Petter med vattenslangen. Det ligger en tävlingssegelbåt här som är helt krachad vi vet inte var och när det hänt men det är iNTE så roligt att se.

Susanne var ut och gick med Petter sedan blev han kvar på bryggan hon glömde honom, efter en halvtimme såg vi grabben sitta i solen och ha det jättebra en bit ifrån båten.

Jag har inte så mycket att berätta just nu men vänta bara det kommer.

Många hälsningar från RUT MED BESÄTTNING/BIRGITTA I CHERBOURG

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post86

Birgitta i Dieppe

4. FrankrikeSkapad av Birgitta Gustafsson sön, augusti 07, 2011 18:04

HEJ IGEN NU ÄR JAG PÅ TRÅDEN IGEN 2011-08-03

Nu är vi på öppet vatten igen och ser andra båtar av olika storlekar. Först åkte vi till Oostende och där käkade vi Kinesmat som omväxling . Nästa mål i sikte var Dunkerque eller Calaise, men likt förbannat hamnade vi först I Boulogne sedan i Dieppe. Under resan dit satt jag i solen och fick skön massage i nacken av Eva och samtidigt såg vi den vackra franska kusten. Inga vindar det är svårt att hinna med och skriva när man åker så mycket båt. och dricker vin :) Hela tiden har vi tidvattnet att tänka på och det är inte lätt. det gäller att vara med när tåget går annars får man stå på torra land. men å´andra sidan går det bra med våran "katta".

Nu är det dags för lunch bestående av korv grönsaker och något som visst heter Bulgur?? Varför??? Help Me !!! Jag trodde att det bara fanns i Sverige men ack va jag vart lurad. det fanns också här.... nu hör ni kära vänner där hemma - bjud mej inte på det när jag kommer hem .

Nu sitter jag ensam en liten stund i båten och slappar. jag har spritt ut min besättning. Jätteskönt. Dom är nog inte så långt borta och kommer snart tillbaka och vill ha kaffe ute på däck i det fina varma vädret och titta på alla båtar. ikväll ska vi gå och äta musslor (BLÄ) hoppas dom har något annat att servera... :)

BIRGITTA

• Kommentarer(1)//www.rutco.se/#post85

Frankrike nästa

4. FrankrikeSkapad av Eva Börjesson sön, augusti 07, 2011 12:33

Hej igen 2011-08-06

Då var det dags för FRANKRIKE för första gången, staden BOULOGNE med ca 8 meter tidvatten. Mysigt att komma till en fransk stad som inte har perfekt skötta grönområden och har hus som är lite "skamfilade", precis som de ska va med lite gråvita stenväggar som spruckit och med en fransk balkong och lite tvätt som hänger ute. Jag och min polare Petter gick genast upp på stan och där hittade jag färska och rökta räkor och då måste man ju också köpa en baguette från bageri, mums.

DIEPPE var vår nästa anhalt som hade en infart med vita klippor, kalksten kan tänkas, grönt vatten och en vacker kyrka uppe på höjden och solen värmde så där som den ska göra och fiskmåsarna skrek ja precis en bild som jag hade sett fram emot :) . Vi hamnade mitt i stan och det var bara att sitta och beskåda de gamla fina byggnaderna och några kyrkor så klart och alla båtar som kommer in från olika länder. En Fortissimo båt har följt oss sedan Kiel kanalen, verkar vara en bra båt då killen är ute på sin långfärdsresa.

Anders och Susanne kom hem med jättestora räkor och gott bröd så vi satt ute på däck i solen och mumsade, Birgitta och jag hade hunnit med poker spel före och hon hade så klart nybörjartur.

Det är en fröjd att gå och kolla i de små charkbutikerna och alla läckra bakverk. En Cafe Noire och man får ett snapsglas fyllt med vatten till. På kvällen var vi tillsammans och käkade Musslor och Ostron i stora mängder, gott. Vi gick hem från restaurangen i 23.00 tiden då var tidvattnet lågt hade sjunkit ca 9 meter och landgången stod i ca 45 grader knappt och var ca 30 meter lång, den var så brant att jag fick handsvett när jag gick på den. På morgonen när vi stack kl 04.30 var det högvatten och vi utnyttjade medströmmarna på vår färd ca 50 distans söderut, och landgången var då så gott som vågrät, skönt när jag skulle ta en snabbrunda med Petter på morgonkvisten.

LE HAVRE blev det planerade målet som har Europas största fartygs hamn, men i småbåtshamnen var det lugnt i jämförelse med Dieppe. Har varit trött idag då vi gick upp så tidigt i morse pga att vi vill utnyttja tidvattnet. Jag orkade i alla fall gå upp på stan med min kompis, vi gick in i kyrkan som byggdes från 1951 - 1957 den såg väldigt tråkig ut i sin betongskrud men såg riktigt trevlig ut invändigt, kan tänkas att jag blir religös på den här resan. Hela den här staden bombades ned under kriget och har nu lite tråkiga sterila betonghus som bygts upp, men det är intressant att se skillnaden på städerna.

Jag har träffat väldigt mycket trevliga glada hjälpsamma människor i alla länder, Holland och Tyskland hejade de flesta och stannade gärna och fråga om Petters ålder och dyl. I morgon ska vi upp tidigt igen så därför blir det natti natti.

Efter 71 distans i medströmmar som gav oss 9knops fart har vi kommit fram till CHERBOURG, förutom sista två timmarna hade vi motströmmar som gav oss ca 2-3knop. Fin hamn med jättetrevlig hamnpersonal, gratis internet - yes. Blir nog inblåsta här i ca två dagar enl prognos, känns skönt idag att ta det lugnt. Birgitta har längtat efter att blogga. Ser sedan fram emot att träffa Göran igen om ca en vecka i Brest där han mönstrar på om allt går efter planerna.

Vi hörs Eva.

• Kommentarer(2)//www.rutco.se/#post83

Zzzömnig i Cherbourg

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson lör, augusti 06, 2011 22:47

är i cherbourg o rätt slut nu. upp kvart i fem i morse för att hänga på tidvattnet. fixade dygt 40 distans på knappt sex timmar. sen vände det. med besked. sista 20 distans tog sex timmar till. dessutom blev skepparn sängliggande med magflunsa. han styrde två timmar i morse sen dök han upp vid tilläggningen och drog en tamp. jag o eva fixade övriga fem (de lovar kuling i natt). jag styrde övriga timmar o sen la jag till för första gången iår. :) så nu lockar kojen OTROLIGT mycket...

Gonatt vänner! xo

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post80

Tidvattenfunderingar i Le Havre

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson fre, augusti 05, 2011 18:41
Le Havre 5/8 2011

Ohoj maties!

Sitter nu och är lite smått yr i bollen efter 61 sjömil i grov sjö. Vi startade dessutom klockan 4 i morse.

Le Havre är en märklig stad helt i grå betong. En titt i engelska wikipedia rekommenderas! Världsarv dessutom, vilket man kan både hallå med om med tanke på stadens historia men åxå definitivt ifrågasätta.

Sitter nu och gnuggar geniknölarna ordentligt över tidvattnet söderut här. Jisses. Bara att inse att vi kommer att behöva acceptera att ligga i hamnar som stängs några timmar varje dag (och natt). Strömmarnas banor e inte att leka med. Man borde vara fysikprofessor känns det som... Men imorgon blir det iaf Cherbour. Start klockan 5. Sen vette fan. :-P

Middag o sen SOOOOVA!

• Kommentarer(2)//www.rutco.se/#post79

Dieppe

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson tor, augusti 04, 2011 00:17
Ja, idag blev det Dieppe (uttalas som engelskans "deep") vi kom till. En underbar gammal stad. Som alla andra hamnstäder med tidvatten på 9 meter är den finare vid högvatten än vid lågvatten... Men alltid mysig!

Vi blir kvar imorgon för vi måste gå med tidvattnet klockan 4 på morgonen och nu har tiden runnit ut för det. Så imorgon blir det besök i Dieppes Notre Dame och mer skaldjur i magen!

Gonatt!

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post78

Från Oostende till Boulonge

4. FrankrikeSkapad av Susanne Gustafsson tis, augusti 02, 2011 21:50

Hello på er!

Vi fick en lugn natt (om än kort – sen natt o tidig morron) i Oostendes Mercator Marina. Väldens mysigaste personal i marinan! Vi ropade upp dem på VHFen o frågade om plats fanns – och de snackade ihop sig lite o hittade en perfekt plats åt oss. Efter en bro in, sen en sluss, sen en bro o sist en bro till… (nått vi fått lära oss efter kanalerna i Holland – no sweat! – Göta Kanal gå å dränk dig!) Vår plats låg mitt i stan! JÄTTEfin o JÄTTEstor kyrka slussade vi förbi. Tänk Notre Dame. Slussvakten langade ner en karta med vår plats utritad på. En lina med en klämma i ändan på! Såå härligt! Och bra service! Dank u well / Merci beaucoup!

Belgien har en 36 sjömil lång kuststräcka förresten. Vi tog hälften igår o resten idag. Gästflaggan uppe i hela två halva dagar! :)))

Idag lyckades vi komma i väg i bra tid o fick många timmar med medströmt i tidvattnet så dagens etapp blev hela 75 distans - och ändå kom vi i hamn i bra tid. 10 timmar gav en snittfart på 7,5 knop! Delfinbesök flera gånger idag. De är mindre o svartare än jag trodde de skulle vara. (Tumlare?)

Vi lyckades klämma hela Dover Strait med trafiksepareringszoner och inshore-traffic-zoner på en dag o slipper oroa oss för det igen. Dover Strait är den smalaste och trafiktätaste delen av Engelska Kanalen. Det gick åxå som en dans förresten, precis som Kielkanalen och Nordsjön gjorde. Tre av de saker vi oroat oss mest för innan - och hört de värsta historierna om. Vi lyckas bara glida igenom... Undrar hur länge det håller? Iiih!

Underbart väder med badstrands-outfitterna på nästan hela dagen. Efter Cap Gris-Nez - googla det - kom lite gråare väder (kan man tänka) o lite mer kläder åkte på. Tyvärr (typ) var vinden i stort sett obefintlig o vi fick lov o tuffa motor hela vägen. Vi träffade inte på många fartyg på nära håll – mest utanför Calais – läs färjor… Jag kan ABSOLUT rekommendera REEDS NAUTICAL ALMANAC för er som ska åka samma väg som oss. Den är SKITbra att ha! Ger tips på bästa rutterna, waypoints, tänkvärdheter som e bra o veta, tidvattentabeller, liten ordbok för sjöfolk på 6 språk, kontaktinfo till marinor med m kartor, grundinfo om tidvatten o allt annat som behövs.

Vi åkte förbi Dunkerque åxå. Det såg faktiskt precis ut som de bilder jag sett på stränder med skyttevärn o sanddyner. Vattnet var fullt med vrak – både på gott djup och i vattenytan. Fast vi såg inget. Man måste åka ut bland sandbankarna o vi kände inte för det… :) Kolla på sjökort över området nånn gång.

Vi hade tänkt oss att gå till Calais men vi kom dit så tidigt så vi fortsatte 25 sjömil till. Och nu ligger vi i Boulonge. Galet tidvatten här! Delar av hamnen (andra sidan) är torrlagd nu. Skillnaden är 8,5 meter mellan högt o lågt. O det vänder alltså 4 gånger per dygn! Jisses. Fast det har inte varit några problem alls med tidvatten i hamnarna hittills. Alla har flytbryggor så man åker bara hiss upp o ner – bra framförallt under natten… ;)

Eva köpte baguette o räkor nya gästflaggan till ära!

Ikväll blir det tidig kväller känns det som… GÄÄÄÄSP! :))))))