Rutco.se - Rut & kompani - Start

Välkommen! / Welcome!

Häng med på vår livs resa, i ett å ett halvt år - från Gävle, Sverige till Medelhavet! Med Rut, vår katamaran. Vi kommer att finnas här. Kanske gör ni det med...? Alla får och kan skriva kommentarer på våra inlägg - så gör det! Vi blir så glada då!

Follow us for the trip of a lifetime, for a year and a half - from Gävle, Sweden to the Mediterranean! In Rut, our catamaran. We'll be here! Maybe you will to...? Everybody can write comments on our posts - so please do! Make us happy!

Birgitta på Nordsjön

2. Danmark - TysklandSkapad av Birgitta Gustafsson fre, juli 15, 2011 10:11

Hej igen, 2011-07-08

Nu kommer BIRGITTA på bloggen igen. Nu har vi lättat ankare från Cuxhafen där vi låg en natt. När vi kom ut från floden Elbe till Nordsjön gick det LITE SJÖ HA HA, men Anders skulle likt förbannat ha upp mej på däck för att titta på alla Fartyg........sedan gick jag tillbaka till mitt kära Kaffe med Dopp no Baileys...

Idag har vi ätit en gryta bestående av svarta och vita bönor samt stekta morötter och tysk brattwurst kryddat med Piri piri med klös, och för Evas skull strödde vi ruccola på. Se hur aktiva vi är innan vi kommer fram till Ostfrisiska öarna.

HÄLSNINGAR BIRGITTA MED BESÄTTNING PÅ RUT

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post59

Filmer lite i efterskott

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson mån, juli 11, 2011 22:03

Jag laddar upp klippen till Youtube över natten o hoppas att det funkar fast jag sover! Klicka och kolla!

Inbäddar de första klippen här under. Först från vår ankomst till Heiligenhafen.

Sen lite natthamn vid Kielkanalen.

Infart i slussen.

• Kommentarer(2)//www.rutco.se/#post53

Kiel - Cuxhafen

2. Danmark - TysklandSkapad av Eva Börjesson sön, juli 10, 2011 10:09

Hej på Er alla 2011-07-07

Ja nu har vi kommit till Cuxhafen som ligger i utloppet av Elbe där vi får tänka på tidvatten. Idag när vi lämnade båten hade vattnet sjunkit så vi såg lite lera vid betongpelarna bredvid vår brygga som är en flytbrygga tack och lov, vilket betyder att vi inte behöver ändra på tamparna utan det är samma förhållanden mellan båten och bryggan. När vi tågade hemåt mot båten hade vattnet stigit ca två meter, i morrn när vi drar får vi extra påskjut om vi åker när vattnet är högt, igår stod knopmätaren på 10 så det är inte dumt.

I alla fall så blev vi kvar i Gedser tre nätter på grund av dåligt väder, men sedan bar det av till Heinikelhafen med fina segelvindar trots mulet väder och dimma. Trots vädret fick staden en väldig mysfaktor, jag tog mig en långpromenad med Petter och kollade in de fins speciella husen ute på udden som hade en lång fin sandstrand på andra sidan. På kvällen gick Göran och jag och käkade på en liten mysig restaurang med vita putsade väggar och mörkt trä samt kraftiga stockar i taket, när vi sedan fick in maten så var den god också :). Dom Tyska människor vi träffat är hur trevliga som helst och hejar glatt, priserna är betydligt bättre än i Danmark och de tackar vi för.

Ja sen bar det av till Kielkanalen, vi stannade för natten precis före slussen. Det blir bra tänkte vi så vi kan kolla in slussningen som ska vara så speciell med hårda krav på skippern och the crew. Med tanke på att vi alla har slussat tidigare så bör vi väl ändå känna oss relativt lugna. Susanne var och kollade in slussen men tyvärr var det ej tillgängligt för obehöriga och det var inhägnat område, så vi blev inte så kloka på det. Göran och jag var och handlade istället och gick nog ett par km för att komma till affären och lyckades komma dit 10 minuter före stängning, en av personalen gav oss en polett så vi snabbt kunde hämta en kundvagn. Hm han ville nog ha kväller i tid, men glada blev vi som hann handla det viktigaste som bl.a det goda Tyska brödet.

Träffade en tjej i duschen som var från nederländerna och när jag började komma igång med min engelska kom vi fram till att hon minsann kunde svenska :), i alla fall skulle hon visa oss (Susanne och mig) om de Holländska kanalsystemet om stående mastruttan bl.a. Hon seglade på ett mysigt gammalt intjärat skepp som var 99 år gammalt, enkelt och trivsamt hade dom det med en besättning som gick i träskor trots deras höga ålder.

Hur som haver så var det lugnt i slussen dagen efter, personalen ropade upp att alla skulle betala först, så jag fick klättra upp för en tvär rostig slusstege och springa upp till slussvakten några trappor upp och betala. Det var ingen stress där uppe utan en humoristisk och trevlig man.

Ha de gott

Kram på Er alla

Eva

• Kommentarer(2)//www.rutco.se/#post51

Birgitta i Cuxhafen

2. Danmark - TysklandSkapad av Birgitta Gustafsson sön, juli 10, 2011 09:59

Hej ifrån RUT 2011-07-07

Vi är nu i Cuxhafen, alltså fortfarande kvar i Tyskland. Vädret har inte tillåtit att segla vidare varje dag men solfan skiner och fåglarna skriker. Idag har vi varit och handlat på LIDL och tittat litegrann på stan och Anders är i TVÄTTSTUGAN Ha ha.

Igår åkte vi kanal hela dagen och slussningen gick bra så inga intermesson. men ursäkta stavningen av alla konstiga ortsnamn...

Eftersom vi är i floden ELBE och blir då beroende av tidvattnet är det inte lämpligt att bara ge sig iväg hals över huvud utan lugnt ligga kvar tills vattnet stiger.

HÄLSNINGAR FRÅN RUT Med BESÄTTNING att. BIRGITTA........

HEJ!

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post50

Birgitta i Kiel

2. Danmark - TysklandSkapad av Birgitta Gustafsson sön, juli 10, 2011 09:56

HEJ IGEN 2011-07-06

Nu är vi i Kiel bland många STORA båtar som ligger och väntar inför slussningen. Vi räknar med att kunna gå vidare i Kielkanalen, i morgon. Det kom tullare och det kom TULLARE som frågade om vi hade SPRIT och CIGARETTER.

Idag sa jag själv åt Eva att plocka fram datorn, jag tycker det är kul att kunna berätta lite av våra äventyr, det händer saker här varje dag.

Vägen från Mön till Gedser var REJÄLT GUPPIG!!!!!! Men väl där åt vi en god middag bestående av fisk och räkor och god sås och VIN. Sedan tog vi en promenad och köpte mera fisk, varmrökt lax.

Därefter gick färden vidare till Heiligenhafen där gick jag och min familj och åt på restaurang och Susanne åt snitzel och jag åt lax med örtsmör och bratkartoffeln, Anders åt grilltallrik det var jättegott.

Hälsningar BIRGITTA MED BESÄTTNING PÅ RUTAN

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post49

Fram mot Norderney

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson lör, juli 09, 2011 08:43

2011-07-08, 12:40, fredag

53° 58’ N

8° 7’ E (-”8!? Nu e vi snart i England”, som Göran sa.)

Nordsjön e alldeles platt. Regnskurar ibland. Sol nu, men mörka moln i horisonten. Morsan kräver Bailey’s till förmiddagskaffet – ”det är ju fredag!”.

Det var ett tag sen jag skrev, så jag kände att det var dags! Just nu är vi på väg mellan Elbes utlopp och Ostfrisiska öarna. Fortfarande i Tyskland, en natt till som vi kan förutse nu, för imorron siktar vi på de Frisiska öarna som ligger i Holland. Ön vi siktar på heter Norderney (uttalas NÅDENAJ med ett tjockt Gävle-D! :P). Vi ska totalt 65 distans idag o det blåser bara 3 m/s så vi går för motor.

SÄL om styrbord! Bara så att ni vet! Vi såg nått vi (jag i alla fall) tror var en tumlare tidigare idag. Innan Kiel såg vi åxå en. Det var i alla fall en kraftig fena o en bred rygg som bröt ytan ett par gånger om badbord, och sedan låg i ytläge ett tag o sen försvann. Delfin, tror de andra. Några förslag? SÄL IGEN nu! :)))

I måndags var det tre veckor sedan vi lämnade hemmahamnen och det var lite tråkigt att vi tappat fart. Efter Muskö fick vi ju en rackarns fart, men den saktades ner när kuling o spöregn stoppade oss i Gedser. Det kändes jäkligt frustrerande o allt blev tråkigt. Men nu känns det faktiskt bra igen! Vi har börjat göra lite distans igen o efter Kielkanalen ligger havet nu öppet.

Jag fick en liten dröm uppfylld för ett par dagar sen. Efter Gedser gav vi oss av mot Heiligenhafen i Tyskland. Det ligger vid Fehmarnsundet (sundet mellan tyska fastlandet o ön Fehmarn) väster om Autobahn från Puttgarden söderut. Jag har åkt den vägen massor med gånger o alltid sett den fina lilla staden o hamnen med alla segelbåtar nere till höger när man kommer från färjan. Jag har försökt få till ett stopp där, men aldrig lyckats, men har tänkt att jag SKA dit en dag! O nu blev det av! Men båt! Jag seglade (ok – det var motor i stark TOTAL motvind – men ändå!) under bron, förbi en bit o sen in till Heiligenhafen! O vad STORT det var! Den största marina vi sett förut var Bullandö – den e ingenting! Masterna stog som en skog! Otroligt. Vi fick plats vid mackbryggan längst in bakom den långa spretiga o låga halvön. Mot naturskyddsområdet – dynskyddsområdet ”dünenschüttsgebiet” eller nått. Jättelånga sandstränder o dyner med jättefina promenadvägar.

Petter trivdes för hundarna gick lösa längs strandpromenaden o det fanns en hundbadstrand. Han fick dessutom komma in på alla restauranger, på en fick han mat först! Hundskålar med vatten stod utplacerade över hela stan. Kändes jättebra!

Vi stannade en extradag o farsan o jag fix en heldag uppe i stan. Så jäkla fint! Vi åt vid torget (sauerkraut o korv o potatismos för mig o korv o potatissallad för fader!) o jagade ner maten med god öl! Sen köpte vi en flaska butan att laga mat på o skaffade födelsedagspresent till Göran.

Sen bar det av mot Kiel. Vi började se mycket fartyg. Det största var ett kryssningsfartyg från Color Lines. Väl framme vid kanalen la vi oss vid ingångskajen vid den norra stranden, intill den lilla gamla slussen, som är till för fritidsbåtar (Sportschiffe). Ingen bra hamn egentligen. Dålig service o läskiga toer o duschar, men bra plats! Eva träffade en holländsk tjej i duschen som gärna pratade svenska (med norsk accent!) o började prata kanaler, vilket ledde till en inbjudan med medhavda sjökort mm. Jag o Eva packade en väska med alla kort o böcker o gick över. Hon fanns på en 99 år gammal tjärad träsegelbåt som var SÅ härlig! Tänk holländsk fiskebåt för hundra år sen! O tjejen var SÅ HIMLA TREVLIG o engagerad. Hon visade oss på olika bra kanaler o städer o hjälpte oss att slå i ett par böcker med holländsk text. Ett härligt slut på en härlig dag!

Morgonen efter började med slussning. Vi var ordentligt taggade o spända. Vi hade ju hört så mycket otäcka historier om hur svårt o farligt det var. Å så gick det som en jäkla dans! När slussportarna gått igen om oss o vi var fastknutna ropades i högtalare att vi skulle klättra upp o betala kanalavgift. Här på följde slussningens värsta del när Eva skulle klättra upp för slussväggen på en brant stege. När hon kom nedklättrandes igen tog vi sats för att börja slussa. Och då gick slussdörrarna UPP!! Vi var färdiga utan att ha märkt något!! Vi tittade på slussväggen o såg att vi sjunkigt eftersom väggen var blöt. Men vi hade inte känt NÅGONTING! Motor på o utfart – fendrar o linor upp o in. Jisses!

Massor med stora fartyg på nära håll gav strömmar ibland, men det var ju bara kul! Vi knallade på hela kanalen o kom fram till Brunnsbüttel på kvällskvisten framåt sjutiden. Middag i skuggan stora nya slussen. Stora fartyg smög förbi med bara en flytbrygga emellan sig i småbåtarna i hamnen – som låg i fyra lager breda led. Själva hamnade vi som nr två utanpå en tysk aluminiumsegelbåt. Vår granne hade bestämda åsikter om förtöjningarna o vi gjorde som han sa. Han visade sig senare vara en trevlig snubbe o gav oss en räcka råd inför de kommande dagarna utanför slussportarna. Han menade att vi inte skulle vänta oss mycket av de Ostfrisiska öarna i Tyskland utan satsa på de holländska Frisiska istället.

Vår första etapp i Nordsjön/Elbe blev kort. Vi gick 17 distans till Cuxhaven för att få känna på tidvatten o strömmar o så innan vi gav oss ut längre. Strömmarna kände vi av när vi skulle in mellan pirarna till hamnen… 5 knop i sidan förbi öppningen var lite äventyr! Väl inne hamnade vi på en flytbrygga intill en fast pir. Piren var flera meter hög på pelare. Några märken med skon i smutsen på en pelare visade att vi fortfarande var på väg mot lågvatten – som vi trott pga medström ut från floden/slussen. Efter ett par timmar vände det o under de två timmar vi var i stan o bunkrade hade vår brygga höjts över två meter. Nu var vi nästan i jämhöjd med piren!

Senare på kvällen träffade vi en jättetrevlig svensk kille som haft sin båt i Holland ett tag o kunde massor om de vattnen. Han kom o delade med sig av erfarenheter o kanalbeskrivning över stående mast rutten! Han hade dessutom navionics sjökortsapp för android i sin mobil som gjorde mig OTROLIGT avundsjuk! 20 Euro för västra Europa! VILL HAAAA!!!!

Jag håller för övrigt på att börja greppa det här med tidvattenstabeller, strömdiamanter och tolkande av sjökort. Det sjökort vi är i nu är liksom tvärt-om! Gult e inte land – det är osäkert vatten. Vitt e inte djupt vatten utan riktigt grunt. Blått är inte grunt vatten – utan djupt. Djupen ska ökas på med tidvattenskillnaden för aktuellt klockslag. Även lågvatten är plus-vatten på djupen.

Största fartyget i dag! 1201 fot långt, 167 fot bred, 12,7 m djup! Bjässe!

Nu har Eva lagat lunch så jag hinner inte skriva mer nu! Mums – chili con tysk korv!

Höres!!

Ps.

53’ 51’’N 7’ 43’’E, 15.40 – Vi seglar!!

53’ 45’’ N 7’ 7’’E, 18,00 ca – Vi går in mot Norderney i strömmar! Vi fick prova på allt idag. Otroliga snabba svängar på vädret här! Störtregn, vindstilla, sol, över 10 m/s och lite nordsjövågor. Men inte värre än det kan vara på Grepen eller Bukten där hemma egentligen. Dagen när vi gick till Utklippan från Kristianopel var värre.

Ds.

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post47

Cuxhafen

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson tor, juli 07, 2011 20:56

En kort resa på 17 Nm som tog knappt två timmar! Medströmmen gjorde att vi rusade fram i dryga 10 knop! Äventyrligt att ta sig in mellan pirarna till hamnen sen! :) Har räknat ut att vi måste gå kl 8 i morrn bitti för att gå med strömmen ut ur Elbe o ut på Nordsjön mot de ostfrisiska öarna. Vi får se vad det blir. Allt e lite spännande nu! Elbe e förresten JÄTTEstor. O gul-grummlig á la Yttre Fjärden i Gävlebukten, fast värre faktiskt! :))) O Kielkanalen var vi livrädda för innan. Barnlek! Jättelöjligt. Faktiskt. Fast ball o möta stora fartyg på nära håll. O strömt. Fast mest ball.

På allmän begäran har jag filmat mer - o det kommer så fort vi får en bra uppkoppling igen. O massor med bilder.

Jag ska skriva mer..... har SÅÅÅ dåligt samvete där... ska försöka bättra mig.

Värmen har kommit - & nu blir det tacos - HÖRES SENARE! :))))

--S.

PS. Kom ihåg att Göran fyller jämnt på lördag! KOMMENTARER FÖRVÄNTAS i ett kommande inlägg! :) DS.

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post45

Brunnsbüttel

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson ons, juli 06, 2011 23:13
Vid Kielkanalens utfart i gästhamnen intill den stora slussen. Ball dag! Imorgon fortsätter det - med tidvatten och lite Nordsjön! Fast bara en kort dag, till Cuxhafen på andra sidan Elbe.

Godnatt!

• Kommentarer(1)//www.rutco.se/#post43

Till Kiel i dimma

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson tis, juli 05, 2011 19:27
Framme vid kanalen. Ligger kvar på väntekajen tills imorgon. Är SÅ taggade!

• Kommentarer(1)//www.rutco.se/#post42

Heiligenhafen

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson sön, juli 03, 2011 23:33
Vi har lämnat norden och ligger i tyska sommarorten Heiligenhafen vid Fehmarn-sundet. Sanddyner och båtar och massor med folk!

Bara 35 Nm till Kielkanalen!

Alltid över 10m/s. Idag dimma. Inatt regn och åska.

• Kommentarer(2)//www.rutco.se/#post41

Nya bilder i galleriet

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson lör, juli 02, 2011 18:24

Klicka till höger o kika!

O titta - filmer åxå - hihi! Först - Lotsbåten i Gedser hälsade på i regnet!

Sen våra två svenska grannar. Åt mindstone en av dem (den inre) åkte ARC Europe hem från Florida i maj. Två månader på sjön i dag.

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post40

Näbbgädda eller svärdfisk?

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson lör, juli 02, 2011 16:43

Jag säger svärdfisk! Det låter bättre så. :)))

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post39

Fortfarande inblåsta

2. Danmark - TysklandSkapad av Susanne Gustafsson lör, juli 02, 2011 10:35

regn o 10-12 m/s. kvar i Gedser en dag till... men yr säger 7 m/s från N imorrn. ser fram emot det. idag blir en "IT-dag", som Göran sa vid frukosten. han sa åxå att han skulle ha hängt ut den skitiga duken istället för de blöta diskhanddukarna igårkväll... appråpå väder... ;P

såg på marinetraffic att Palawan mött NOen o vänt på Hanöbukten i natt. hoppas allt e väl. hoppas boysen tänkte utklippan.

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post38

Gedser

2. Danmark - TysklandSkapad av Birgitta Gustafsson fre, juli 01, 2011 23:47

Hej på er alla

En hälsning från Rut med besättning. Växlande väder och vind både på havet och land. äter gott och dricker gott, både på restaurang och från Ruts formidabla kök. Löser korsord, läser och tar promenader är en del av mina dagar samt att idag plockade Eva fram datorn så jag kan skriva till er alla på bloggen. Vissa dagar sjöar det ordentligt och då blir det inte mycket gjort. till kaffe idag blir det nybakade danske winebröd med chokolade.

Alla mår bra inga större slagsmål och inget blodvite har uppstått HAHA, idag fick Susanne nog av oss och tog Färjan till Tyskland för att göra vissa inköp kommer tillbaka på eftermiddagen.

Petter hälsar till alla kompisar.

BIRGITTA & COMPANI

• Kommentarer(0)//www.rutco.se/#post37

Bornholm - Gedser

2. Danmark - TysklandSkapad av Eva Börjesson fre, juli 01, 2011 23:37

Ja vi drar oss mer och mer ned åt kontinenten, just nu är vi inblåsta på Danmarks och skandinaviens sydligaste udde - Gedser. Ett trivsamt fiskeläger som vi ankrat upp i, med färjeläger till Tyskland som granne och en mysig danske restaurang som man först kom in i den väl inrökte puben. Vi måste ju naturligtvis beställa färske wienebröd och en nybakad rågbrödslimpatill frukosten, Susanne hämtade före 07 på morgonen :). Göran och jag blev så sugna av den goda lukten att vi började dagen med kaffe och wienebröd, och lurade tydligen resten av besättningen till dåliga frukostvanor.

Just nu har vi inget internet när jag skriver, så jag klistrar in från word pad till bloggen när vi väl får tag i ett sådana "finesser". Vi har haft både tuffa och fina seglingar sedan Kalmar och vatten temperaturen har ändrats hela tiden. Från 15 grader när vi lämnade Gävle och 8 grader kring Utklippan för att sedan stiga till 19 grader när vi närmade oss Bornholm som vi fick riktig medelhavsvärme precis som ni hade hemma :). Tyvärr har temperaturen sjunkit för oss, men det ska finnas ett högtryck så det kommer nog tillbaka.

Seglingen ut från Bornhlom passade vi på att trolling fiska, "så nu Lennart ska vi ta största laxarna". Hugg fick vi, snacka om att Anders blev trissad helt plötsligt blev Göran utan spö när det var dags för invevning ;), men det löste sig för vi fick 4 näbbgäddor och vi fick alla känna på att hova in dom. Kanske inte i klass med laxar men ändå färsk god fisk, märkligt var att ryggbenet i fisken var grön. Tydligen inget gift eftersom vi lever :). Vi tog det lugnt under färden och slappade i omgångar på nätet på däck, lyssnade på vattenskvalpet oooh slappnade av medan solen värmde oss.

Från början tänkte vi segla till Tejn men det var så fina vindar att vi fortsatte till Mön i Danmark och det betyder att vi fick en nattsegling som var hur perfekt som helst. Fina förliga vindar ingen sjö, solnedgång 21.40 och uppgång 04.30. Jag vilade ett par timmar från 02.30, vaknade av att jag var lite "kulen" men blev genast varm då solen hade kommit upp och strålade på däck. Natten var inte långtråkig då det hela tiden passerade fartyg som hade sitt fartygsstråk att följa. Vi kom väldigt nära ett fartyg men tack och lov gick det bra.

Konstigt hur det är med havets dragningskraft på oss, vi klarar oss uppenbarligen inte utan det, för Susanne tog färjan till Tyskland idag och när jag promenerar går jag ofta efter havet och stranden!!!!

Nu börjar det dukas mat här på bordet så det får räcka med min romanskrivning för denna dag. Vi trivs bra tillsammans med mycket skratt och när vi blir trött på varandra går vi och gömmer oss kölsvinet ;)